Bram van Baalen

Ik schilder nu al ruim vijfentwintig jaar en ik ben nog steeds gefascineerd door het gegeven daFoto Bram van Baalent de verf zo mooi en bijzonder op het doek kan liggen. Ik bekijk een schilderij het liefst van dichtbij, zodat ik juist dat goed kan zien. Schilderen is in dit opzicht het in harmonie brengen van het schilderij als geheel met al die fragmenten die je ziet als je van dichtbij kijkt. Een uitdaging, maar ook een prachtige bezigheid!

Moet een schilderij een afbeelding zijn van de werkelijkheid? Ik twijfel daaraan. Ik begin weliswaar elk schilderij met het afbeelden van die werkelijkheid, maar het eindresultaat kan uit behoorlijk veel non-realistische fragmenten bestaan. Uiteindelijk representeert elk schilderij een eigen werkelijkheid. Een schilderij is een schilderij.

Een serie foto’s levert vaak inspiratie op voor een schilderij. Beeldelementen uit zo’n serie breng ik samen in een compositie. Ik werk daarbij op een losse en transparant gelaagde manier. Mijn onderwerpen zijn bomen, landschappen, zeegezichten, wolken en mensen.

De magie van een schilderij bestaat onder andere uit het gegeven dat een schilderij een huid, een textuur heeft. Een schilderij is vergeleken met een foto driedimensionaal. Hoewel ik vooraf me een zekere voorstelling van een bepaald schilderij probeer te maken, wordt het resultaat meestal anders dan ik had gedacht. Als je goed kijkt zie je dat je tijdens het schilderen allemaal cadeautjes krijgt van verf en doek. Ik ben altijd benieuwd hoe een schilderij afloopt. Het gaat erom tijdens het schilderen die plekken op het doek die af zijn op te merken en met rust te laten; het doek als geheel groeit om die plekken heen.

Als een doek me niet bevalt zet ik het gewoon op z’n kop en schilder er weer over heen. Het werkt het prettigst op een reeds beschilderd doek, vind ik. Schilderen is smeren, vegen en poetsen met natte verf. Op een gegeven moment is de verf droog: het schilderij is tot stilstand gekomen.

Ik exposeer mijn schilderijen in allerlei galerieën in Nederland. De laatste jaren heb ik ook workshops schilderen gegeven in galerie The Window op de Hongerlandsedijk 646 in Spijkenisse.

Ik zie er erg naar uit de inzendingen voor de kunstwedstrijd Sint-Catharijnekerk te jureren. Deelnemers zijn deze maanden bezig werk te maken in vijf disciplines: fotografie, ruimtelijk werk, schilderen, teken/grafiek en textiel. Ik ben natuurlijk erg benieuwd wat de kunstenaars in hun discipline hebben gemaakt. Sommige kunstenaars hebben zelfs ingeschreven in meerdere disciplines! Mooi dat zoveel mensen zich laten inspireren door de Sint-Catharijnekerk. Ik ben blij dat de ingebrachte werken worden gejureerd door een brede jury. De vakjury bestaat uit vijf mensen, daarnaast is er een publieksjury die ook uit vijf personen bestaat.

Volgende vakjurylid >>